Råd för proteinbars

När det kommer till proteinbars kan de vara ett utmärkt mellanmål, men de kan även vara en fälla för din hälsa. Det finns många olika bars och dessa är delvis tänkta att användas på olika sätt samtidigt som du kan vara säker på att det även finns bars som endast bör ätas av de som tränar extremt hårt. Felaktigt användande eller överätande av proteinbars (se urval) får dig att gå upp i vikt och ger inte dig den boost som du önskar efter. Bars som används på rätt sätt och är i rätt mängd är dock guld och gröna skogar för din kropp. Därför behöver du ta reda på vilken proteinbar som passar dig och i vilken mängd den ska ätas.

En av alla fördelar med en proteinbar är att den är lättillgänglig. Du kan idag hitta den i varje butik och det är därför ett utmärkt mål istället för att trycka i sig en hamburgare eller en pizza när du känner att ditt blodsocker dippar. Det är även bra att äta en proteinbar innan träning, speciellt om det är många timmar fram till nästa mål mat.  Helst ska du välja en proteinbar som har låg sockerhalt och som kombinerar protein från flera olika källor. Anledningen är att de då har olika användningsområden som din kropp kan arbeta med på olika sätt.

Här följer några simpla råd för proteinbars som kommer att hjälpa dig att välja rätt i djungeln. Med hjälp av dessa råd kommer du att kunna välja en nyttigare proteinbar som hjälper dig på ett bättre sätt att nå de mål som du vill med din träning.

  • En proteinbar som innehåller ett väldigt lite kolhydrater innehåller oftast sötningsmedel, sötningsmedel ökar din aptit och din hunger och bör därför undvikas.
  • Om ditt mål är att gå ned i vikt ska du leta efter en proteinbar som har så hög protein som möjligt samt så låg kolhydratsnivå som möjligt, fortfarande utan sötningsmedel.
  • Den proteinbar som du väljer att köpa bör innehålla minst 5 gram fiber. Det hjälper dig att hålla dig mätt.
  • En bra proteinbar bör innehålla max 8 gram fett. Det är även viktigt vart fettet kommer ifrån. Helst ska du köpa en proteinbar med fett från nötter och frön.
  • Kolhydraterna i en proteinbar bör komma från frukt och korn, din proteinbar bör inte innehålla mer än 34 gram kolhydrater. Av kolhydraterna bör man inte mer än 18 gram vara socker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *